BASF
BASF
BASF

AGRA

Co je nového v postregistrační kontrole přípravků na ochranu rostlin

07. 01. 2025 Ing. Andrea Blažková; Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský Brno Legislativa Zobrazeno 472x

Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ) provádí v rámci svých kompetencí kontroly profesionálních uživatelů přípravků na ochranu rostlin. Každoročně v návaznosti na předpisy Evropské unie realizuje kontroly podmíněnosti u žadatelů o dotace, jejichž seznam (min. 1 % z celkového počtu žadatelů o dotace) vybírá na základě analýzy rizik (cca 80 % z celkového počtu) a náhodným výběrem (cca 20 % z celkového počtu).

Proseeds

Kontroly podmíněnosti a podle SZIF

Dne 26. 5. 2024 vstoupilo v platnost nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1468, podle něhož jsou od roku 2024 z kontrol podmíněnosti a sankcí vyjmuti žadatelé, jejichž výměra zemědělské půdy nepřekračuje 10 ha. V rámci kontrol podmíněnosti ověřuje ÚKZÚZ dodržování povinných požadavků na hospodaření (PPH), a to požadavky PPH 7 týkající se podmínek používání přípravků na ochranu rostlin a požadavky PPH 8 týkající se podmínek skladování přípravků, nakládání s přípravky odborně způsobilou osobou a požadavků na profesionální zařízení pro aplikaci přípravků na ochranu rostlin. Přehled požadavků podmíněnosti je k dispozici na webových stránkách Ministerstva zemědělství (MZe) - Téma: Dotace/Strategický plán SZP 2023–2027/Podmíněnost (QR kód).

Kromě kontrol podmíněnosti provádí ÚKZÚZ kontroly subjektů, jejichž seznam vybírá Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) na základě rizikové analýzy. SZIF deleguje na ÚKZÚZ kontroly vybraných požadavků na dotace, např. některých požadavků stanovených v nařízení vlády č. 73/2023 Sb., o stanovení pravidel podmíněnosti plateb zemědělcům, v platném znění (standardu dobrého zemědělského a environmentálního stavu - DZES 4), některých požadavků z nařízení vlády č. 80/2023 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálně-klimatických opatření, v platném znění a nařízení vlády č. 83/2023 Sb., o stanovení podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům, v platném znění, zejména v oblasti používání hnojiv a přípravků na ochranu rostlin. Po ukončení kontroly odesílá ÚKZÚZ souhrnný výsledek kontroly do aplikace MZe, z níž je využíván SZIF pro účely vyřizování žádostí subjektů o poskytnutí příslušné podpory.

Požadavky podmíněnosti dle Strategického plánu SZP 2023–27

Národní kontroly

Třetí skupinou jsou národní kontroly, mezi které lze zařadit:

  • kontroly dodržování podmínek stanovených v nařízení ÚKZÚZ, které je vydáváno v případě mimořádného stavu v ochraně rostlin (např. v roce 2024 povolení použití přípravku Stutox II, Ratron GW ve zvýšené dávce v souvislosti s přemnožením hraboše polního, povolení použití přípravku Reglone k desikaci množitelských porostů vybraných polních plodin, povolení použití přípravku Buteo Start k moření osiva máku setého za účelem ochrany proti krytonosci kořenovému);
  • cílené kontroly s odběry vzorků zaměřené na dodržování zákazu používání nepovolených účinných látek přípravků na ochranu rostlin (v řepce ozimé, máku setém, atd.).

Porost řepky ozimé při odběru vzorků
Porost řepky ozimé při odběru vzorků

Odebrané vzorky řepky ozimé
Odebrané vzorky řepky ozimé

Cílené kontroly

Cílené kontroly s odběry vzorků byly v roce 2023 a 2024 zaměřeny na období jarních aplikací insekticidů v řepce ozimé k ochraně před škůdci se zaměřením na používání nepovolených účinných látek chlorpyrifos, chlorpyrifos-methylthiacloprid. V souvislosti s rozhodnutím Evropské komise došlo v roce 2020 k neobnovení schválení těchto účinných látek přípravků, které byly profesionálními uživateli přípravků běžně využívány. V návaznosti na to bylo nutné ve všech členských státech EU ukončit povolení k uvádění na trh a používání přípravků na ochranu rostlin obsahujících dané látky, a to do termínů stanovených příslušnými nařízeními Evropské komise.

Na základě rozhodnutí Evropské komise je zakázáno od 17. 4. 2020 uvádět na trh a používat přípravky na ochranu rostlin obsahující účinnou látku chlorpyrifoschlorpyrifos-methyl , neboť nebyla splněna kritéria pro schválení podle článku 4 nařízení (ES) č. 1107/2009. U těchto látek nelze vyloučit jejich genotoxický potenciál podle dostupných vědeckých studií, vývojovou neurotoxicitu a existují epidemiologické důkazy o vztahu mezi expozicí chlorpyrifosu a chlorpyrifos-methylu během vývoje a nepříznivými dopady na vývoj nervové soustavy u dětí. Obě látky byly klasifikovány jako látky toxické pro reprodukci kategorie 1B.

Obdobně také přípravky s účinnou látkou thiacloprid je od 4. 2. 2021 zakázáno uvádět na trh a používat, neboť na základě rozhodnutí Evropské komise nebylo obnoveno schválení této účinné látky. Důvodem bylo riziko kontaminace podzemních vod metabolity thiaclopridu a škodlivé účinky na lidské zdraví. Kromě toho byl thiacloprid klasifikován jako látka toxická pro reprodukci kategorie 1B (jako chlorpyrifos a chlorpyrifos-methyl).

Z výše uvedeného vyplývá, že důvodem neobnovení schválení těchto tří účinných látek, který vedl k zákazu jejich používání v přípravcích na ochranu rostlin v rámci EU, byla ochrana zdraví lidí.

Proto je nutné mít na zřeteli, že při použití přípravků na ochranu rostlin, které obsahují neschválené účinné látky, je ohroženo nejen zdraví obsluhy, která provádí aplikaci těchto přípravků, ale také zranitelných skupin obyvatel. Při prokázání použití nepovolených přípravků na ochranu rostlin u žadatele o dotace se jedná o porušení požadavku PPH 7.10 a podnět k zahájení správního řízení o pokutě.

Výsledky cílených kontrol používání přípravků na ochranu rostlin v řepce olejce se zaměřením na vybrané nepovolené účinné látky insekticidů (2023, 2024) - Na území celé ČR byly v rámci územní působnosti sedmi regionálních oddělení kontroly zemědělských vstupů ÚKZÚZ realizovány kontroly s odběry vzorků, a to v období před květem řepky ozimé s ohledem na ochranu proti stonkovým krytonoscům a blýskáčku řepkovému.

ÚKZÚZ v roce 2023 odebral při kontrole zařízení provádějících aplikaci přípravků na ochranu rostlin na pozemku 12 vzorků ošetřených rostlin řepky ozimé a 12 vzorků postřikové kapaliny z nádrže profesionálního zařízení pro aplikaci přípravků na ochranu rostlin. Dále v rámci cílené kontroly odebral 25 vzorků rostlin řepky ozimé, které byly již ošetřeny. Výsledky reziduálních analýz, provedených v Národní referenční laboratoři ÚKZÚZ, neodhalily v odebraných vzorcích žádnou ze tří nepovolených účinných látek insekticidů nad mezí stanovitelnosti.

ÚKZÚZ v roce 2024 provedl cílené kontroly po již provedené aplikaci přípravků na ochranu rostlin v řepce ozimé a v rámci těchto kontrol odebral 57 vzorků rostlin. Analýzou odebraných vzorků rostlin nebyla detekována žádná rezidua chlorpyrifos, chlorpyrifos-methyl a thiacloprid nad mezí stanovitelnosti.

Na základě podnětu byly v roce 2024 provedeny cílené kontroly u pěstitelů máku setého za účelem ověření, zda nebyl k ošetření osiva máku použit přípravek obsahující nepovolenou účinnou látku thiamethoxam, který byl naposledy v České republice povolen k použití v přípravku Cruiser OSR nařízením ÚKZÚZ do 31. 3. 2023. V rámci působnosti sedmi regionálních oddělení kontroly zemědělských vstupů ÚKZÚZ bylo zkontrolováno 11 zemědělských subjektů a odebráno 6 vzorků namořeného osiva máku a 10 vzorků rostlin máku setého, které byly předány k analýze reziduí do Národní referenční laboratoře ÚKZÚZ. Na základě výsledků analýz 5 vzorků osiva máku setého byla zjištěna rezidua thiamethoxamu v nízkých koncentracích oproti množství, které by se na osivu nacházelo po použití obvyklé dávky mořidla Cruiser OSR (v řádech tisíců, nikoli jednotek mg/kg). U dodavatelů vzorkovaného osiva máku bylo šetřením inspektory Oddělení terénní inspekce zjištěno, že mořičku, kterou použili k moření partie osiva máku v roce 2024, použili v předchozích letech k moření osiva přípravkem Cruiser OSR, a tím došlo pravděpodobně k sekundární kontaminaci při moření osiva máku v roce 2024 u dodavatele osiva.

ÚKZÚZ v období od 1. 1. do 1. 10. 2024 realizoval celkem 1 197 kontrol a u 11 subjektů zjistil porušení podmínek pro nakládání s přípravky na ochranu rostlin. V tabulce 1 je uveden přehled typů porušených požadavků a jejich počtu, které byly zjištěny u těchto 11 subjektů.

Závady při používání přípravků

Uvedeny jsou příklady porušení požadavků pro používání přípravků na ochranu rostlin zjištěné při kontrolách v roce 2024.

Na základě kontroly provedené v návaznosti na sběr dat o spotřebě přípravků na ochranu rostlin byly u jednoho subjektu zjištěny aplikace přípravku na ochranu rostlin v rozporu s rozhodnutím o povolení ÚKZÚZ, konkrétně aplikace přípravku Retacel Extra R 68 do nepovolené plodiny tritikale ozimého na celé osevní ploše 101 ha (porušen požadavek PPH 7.2) a aplikace přípravku Lynx, který je vyloučen dle etikety z použití v ochranném pásmu II. stupně zdrojů podzemní vody, na pozemku nacházejícím se v ochranném pásmu II. stupně zdroje podzemní vody (porušen požadavek PPH 7.5).

Kontrolou dalšího subjektu bylo z předložených dokumentů zjištěno porušení pěti požadavků:

  • použití přípravku Markate 50 do nepovolené plodiny ječmene jarního na 9 pozemcích užívaných kontrolovanou osobou,
  • překročení maximální povolené dávky u přípravků:
  • aplikace přípravku Prosperace v pšenici ozimé na pozemku nacházejícím se v ochranném pásmu II. stupně zdroje podzemní vody, i když je tento přípravek vyloučen z použití v ochranném pásmu II. stupně zdrojů podzemní vody,
  • nedodržení maximálního počtu ošetření přípravku Kaiso Sorbie v plodině (v řepce ozimé),
  • nedodržení oznamovací povinnosti před aplikací přípravku Prosperace, který je podle povolení označen jako nebezpečný pro včely, vůči chovatelům včel v okruhu 2 km od místa aplikace (na pěti pozemcích).

K 1. 10. 2024 zjistil ÚKZÚZ ve 4 případech porušení požadavku PPH 7.8. Na základě vyhodnocení výsledků analýz vzorků odebraných na zasaženém a ošetřovaném pozemku a dalších podkladů získaných v rámci kontroly bylo prokázáno, že při aplikaci došlo k zasažení rostlin mimo cílovou ošetřovanou plochu. Ve 3 případech se jednalo o aplikaci přípravku na ochranu rostlin na zemědělské půdě a v jednom případě na nezemědělské půdě, kdy byly při ošetřování železničního náspu zasaženy zemědělské plodiny.

V poslední době se setkáváme při kontrolách s reakcemi kontrolovaných osob na zjištěná porušení s tím, že tvrdí, že přípravky na ochranu rostlin na kontrolovaném pozemku nepoužily, i když podklady získané v rámci kontroly nasvědčují opak. Jednalo se jak o případ, kdy kontrolovaná osoba nevedla o provedených aplikacích záznamy, tak o případ, kdy byly aplikace přípravků na ochranu rostlin uvedeny v záznamech podle § 60 odst. 5, 6 zákona č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění (dále jen „zákon č. 326/2004 Sb.“), ale kontrolovaná osoba v rámci této kontroly sdělila, že uvedla do evidence nesprávnou plodinu. Na základě analýz odebraných vzorků rostlin u kontrolované osoby bylo potvrzeno, že nalezené koncentrace reziduí odpovídají aplikaci přípravku, která se k ošetření plodiny běžně používá a je povolena ÚKZÚZ (dle Registru). Analýzy odebraných vzorků jsou významným nástrojem, kterým je ověřováno, zda údaje uvedené v záznamech odpovídají skutečnosti.

U podnikající fyzické osoby bylo v roce 2024 zjištěno použití přípravků na ochranu rostlin do nepovolené plodiny a překročení maximálního počtu ošetření v plodině. Kontrolovaná osoba použila přípravek Clinic TF, Somero a Sumimax v lupině bílé, Corzal 160 v krmné řepě, Karate se Zeon Technologií 5 CS v cibuli ozimé, Decis Forte v kedlubně, Starane Forte v cibuli jarní, čímž nedodržela podmínky použití přípravku uvedené na etiketě v návaznosti na rozhodnutí o povolení přípravku vydané ÚKZÚZ a porušila požadavek PPH 7.2. Dále překročila maximální počet ošetření přípravku Rapid v řepce ozimé, čímž nedodržela podmínky použití tohoto přípravku uvedené na etiketě v návaznosti na rozhodnutí o povolení přípravku vydané ÚKZÚZ a porušila požadavek PPH 7.13.

Kontrolovaná osoba zdůvodňovala použití některých přípravků v České republice např. tím, že je použila v souladu s metodikou povolených aplikací v Polsku, že šlo o množitelský porost nebo použila náhradní přípravek za povolený přípravek se stejnou účinnou látkou, jelikož nebyl u distributora k dispozici, i když nebyl náhradní přípravek k použití do dané plodiny povolen.

V jednotlivých členských státech EU jak v České republice, tak Polské republice musí profesionální uživatelé používat na jejich území k aplikaci přípravky, které jsou povoleny k danému účelu v příslušné členském státě EU (k ošetření konkrétní plodiny proti škodlivému organizmu). Nelze spoléhat na doporučení uvedená v metodikách, ale je nutné před nákupem a použitím přípravku na území ČR v Registru přípravků na ochranu rostlin na webových stránkách ÚKZÚZ ověřit, zda je přípravek k danému účelu povolen a nebylo mu ukončeno používání.

Nelze k ošetření plodiny použít přípravek, který má sice stejnou účinnou látku, ale není dle etikety v návaznosti na rozhodnutí o povolení ÚKZÚZ k danému účelu povolen. Všechny přípravky na ochranu rostlin podléhají v rámci povolovacího řízení hodnocení rizik pro zdraví lidí, zdroje pitné vody, zvěř, včely, vodní a další necílové organizmy. Hodnocení podkladů předložených žadatelem o povolení přípravku je prováděno u každé plodiny uvedené v žádosti žadatele ve vazbě na aplikační dávku, růstovou fázi plodiny, termín aplikace atd. Při povolování přípravku je vyhodnocováno každé použití do konkrétní plodiny s rozlišením toho, zda je ošetřená plodina určena k lidské spotřebě (potravinářskému využití), ke krmení zvířat nebo k produkci osiva. Pokud není použití přípravků posouzeno a vyhodnoceno, není možné přípravky k danému účelu použít. Obecně podle § 31 odst. 7 zákona č. 326/2004 Sb. představuje přípravek na ochranu rostlin vážné nebezpečí, pokud nebyl povolen k uvádění na trh a používání.

foto: M. Suchánková


Související články

Přehled nových registrací a minoritních použití v roce 2024

09. 12. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 2063x

Snížení výměry neproduktivních ploch v roce 2024

22. 02. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 2226x

AKTUÁLNĚ - Prostor pro nové genomické techniky se otevírá v EU

08. 02. 2024 Ing. Veronika Venclová, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 1381x

Přehled nových registrací a minoritních použití v roce 2023

09. 01. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 2842x

Rozšiřování povinnosti elektronické evidence hnojení přinesla novela zákona

07. 12. 2023 Ing. Veronika Venclová, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 2536x

Další články v kategorii Legislativa

detail