BASF
BASF
BASF

AGRA

Informace z oblasti kontrol nakládání s přípravky na ochranu rostlin

05. 12. 2022 Ing. Andrea Blažková; Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Brno Legislativa Zobrazeno 1753x

V roce 2022 vrcholí v jednotlivých členských státech Evropské unie přípravy na nové období „Společné zemědělské politiky“ začínající 1. 1. 2023 (dále jen „SZP 2023+“), které spočívají v úpravě národních právních předpisů, informačních systémů pro administraci žádostí o dotace a kontrol dozorových orgánů, a to v návaznosti na nová nařízení EU, která stanovují právní rámec a pravidla v rámci EU pro kontrolu a vyplácení dotací.

Limagrain

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116

Jedná se o nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 o financování, řízení a monitorování společné zemědělské politiky a zrušení nařízení (EU) č. 1309/2013, které obsahuje mimo jiné požadavky na velikost souboru žadatelů ke kontrole a parametry jejich výběru, požadavky na kontrolní systém, uplatňování a výpočet správních sankcí v případě zjištění porušení požadavků uvedených v příloze III nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115, kterým se stanoví pravidla podpory pro strategické plány, jež mají být vypracovány členskými státy v rámci společné zemědělské politiky (strategické plány SZP) a financovány Evropským zemědělským záručním fondem a Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova, a kterým se zrušují nařízení (EU) č. 1305/2013 a (EU) č. 1307/2013 (dále jen „nařízení EU 2021/2115“).

Ve zmíněné příloze III tohoto nařízení EU jsou uvedeny povinné požadavky na hospodaření (dále jen „PPH“) podle právních předpisů EU a standardy DZES, jejichž dodržení je podmínkou pro vyplácení dotací. Požadavky jsou rozděleny do tří oblastí (tab. 1, 2):

  • klima a životní prostředí, včetně vody, půdy a biologické rozmanitosti ekosystémů;
  • veřejné zdraví a zdraví rostlin;
  • dobré životní podmínky zvířat.

Tab. 1: Klima a životní prostředí, včetně vody, půdy a biologické rozmanitosti ekosystémů

Označení standardu DZES

Označení požadavku PPH

DZES 1

Zachování poměru TTP k zemědělské ploše

PPH 1

Povinné požadavky na omezování difuzních zdrojů znečištění fosforečnany - čl. 11 odst. 3 písm. e) a h) směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2000/60/ES, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky (např. odběr povrchové a podzemní vody s platným povolením, dodržení podmínek vypouštění odpadních vod dle povolení, předložení dokladu o  likvidaci odpadních vod, zacházení se závadnými látkami obsahujícími fosforečnany v souladu s požadavky zákona o vodách, jejich používání a uložení na zemědělské půdě dle zákona o hnojivech…)

DZES 2

Ochrana mokřadů a rašelinišť

PPH 2

Ochrana vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (např. dodržení zákazu použití dusíkatých látek v období zákazu hnojení, dodržení limitů hnojení dle přílohy č. 3 k nařízení vlády č. 262/2012 Sb., dodržení max. limitu 170 kg N/ha/hospodářský rok, kapacita skladovacích prostor pro skladování dusíkatých hnojivých látek ve zranitelných oblastech…)

DZES 3

Zákaz vypalování strnišť na orné půdě

PPH 3

Ochrana volně žijících ptáků

DZES 4

Zřízení ochranných pásu podél vodních toků (minimální šířka 3 m bez aplikace hnojiv a  přípravků na ochranu rostlin)

PPH 4

Ochrana přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin

DZES 5

Obhospodařování půdy způsobem, který snižuje riziko degradace půdy a eroze, včetně zohlednění sklonu svahu

 

 

DZES 6

Minimální půdní pokryv půdy pro zamezení vzniku holé půdy v nejcitlivějších obdobích

 

 

DZES 7

Střídání plodin na orné půdě

 

 

DZES 8

Minimální podíl výměry zemědělského podniku vyhrazený pro neprodukční plochy, zachování krajinných prvků, zákaz ořezu remízků a stromů v období hnízdění a  odchovu mláďat

 

 

DZES 9

Zákaz přeměny nebo orby TTP označených jako environmentálně citlivé oblasti s TTP v lokalitách sítě Natura 2000

 

 

Tab. 2: Veřejné zdraví a zdraví rostlin a dobré životní podmínky zvířat

Oblast

Veřejné zdraví a zdraví rostlin

Dobré životní podmínky zvířat

PPH 5

Čl. 14, 15, 17 odst. 1, čl. 18, 19 a 20 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin

PPH 9

Směrnice Rady 2008/119/ES, kterou se stanoví minimální požadavky pro ochranu telat - čl. 3, 4

PPH 6

Čl. 3 písm. a), b), d) a e), čl. 4, 5, 7 směrnice Rady 96/22/ES o zákazu používání některých látek s hormonálním nebo tyreostatickým účinkem a  beta-sympatomimetik v chovech zvířat

PPH 10

Směrnice Rady 2008/120/ES, kterou se stanoví minimální požadavky pro ochranu prasat - čl. 3, 4

PPH 7

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh a o zrušení směrnic Rady 79/117/EHS a  91/414/EHS - čl. 55, věta první a druhá

PPH 11

Směrnice Rady 98/58/ES o ochraně zvířat chovaných pro hospodářské účely - čl. 4

PPH 8

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/128/ES, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství za účelem dosažení udržitelného používání pesticidů - čl. 5 odst. 2, čl. 8 odst. 1 až 5, čl. 12, pokud jde o omezení používání pesticidů v chráněných oblastech vymezených na základě směrnice 2000/60/ES a právních předpisů týkajících se sítě Natura 2000, čl. 13 odst. 1 a 3 týkající se nakládání s pesticidy a jejich skladování a  likvidace jejich zbytků

 

 

Kontrolní činnost

Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (dále jen „ÚKZÚZ“) se s ohledem na jeho působnost týká kontrola dodržování zejména požadavků PPH 1, 2, 7, 8, části požadavků v rámci PPH 5 a standardu DZES 4.

V rámci nového období SZP 2023+ dochází v oblasti nakládání s přípravky na ochranu rostlin k rozšíření požadavků, které budou kontrolovány u žadatelů o dotace, a to v návaznosti na vymezení rozsahu požadavků PPH dle přílohy III nařízení EU 2021/2115.

Do konce roku 2022 se u žadatelů o přímé platby ověřuje dodržování požadavků PPH 10/1 - 10/8 (dle čl. 55, věty první a druhé nařízení EU č. 1107/2009).

Od roku 2023 budou shodné požadavky (PPH 10/1–10/8) zahrnuty pod PPH 7 včetně rozšíření o další požadavky, kterými bude ověřováno plnění dalších povinností při používání přípravků na ochranu rostlin, a to:

  • dodržování ochranné lhůty po aplikaci přípravků na ochranu rostlin,
  • nepřekročení maximálního počtu ošetření v plodině,
  • dodržování ochranné vzdálenosti od oblastí využívaných širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel při aplikaci přípravků na ochranu rostlin z hlediska ochrany zdraví lidí.

Nyní jsou tyto povinnosti součástí národních požadavků pro nakládání s přípravky na ochranu rostlin.

Dále budou od roku 2023 u žadatelů o dotace součástí kontrol požadavky „PPH 8“, které mají právní oporu ve Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/128/ES, a to čl. 5 odst. 2, čl. 8 odst. 1 až 5, čl. 12, pokud jde o omezení používání pesticidů v chráněných oblastech vymezených na základě rámcové směrnice o vodě a právních předpisů týkajících se sítě Natura 2000, čl. 13 odst. 1 a 3 týkající se nakládání s pesticidy a jejich skladování a likvidace jejich zbytků. Články této směrnice EU byly již v minulosti implementovány do zákona č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rostlinolékařské péči“).

Mezi těmito PPH 8 jsou národní požadavky pro nakládání s přípravky na ochranu rostlin, ale také požadavky, které musí žadatelé o dotace do roku 2022 dodržovat v rámci agroenvironmentálně-klimatických opatření (dále jen „AEKO“).

Součástí požadavků PPH 8 budou:

  1. 1. Minimální požadavky pro použití přípravků na ochranu rostlin (AEKO POR 1–3), což je požadavek na:

a) zajištění nakládání s přípravky na ochranu rostlin odborně způsobilou osobou,

b) kontrolní testování profesionálního zařízení pro aplikaci přípravků na ochranu rostlin a

c) skladování přípravků na ochranu rostlin podle druhů, odděleně od jiných výrobků a přípravků na ochranu rostlin nebo pomocných prostředků určených k likvidaci jako odpad a mimo dosah látek, které by mohly ovlivnit vlastnosti skladovaných přípravků nebo pomocných prostředků.

  1. 2. Další požadavky na skladování přípravků na ochranu rostlin uvedené v ustanovení § 46 zákona o rostlinolékařské péči:

a) splnění technických požadavků na skladování přípravků na ochranu rostlin podle vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby v zemědělství, v platném znění,

b) skladování přípravků na ochranu rostlin v originálních obalech označených údaji v souladu se zvláštními právními předpisy,

c) oddělené uskladnění přípravků na ochranu rostlin s prošlou dobou použitelnosti od ostatních skladovaných přípravků na ochranu rostlin,

d) vedení evidence o příjmu a výdeji skladovaných přípravků na ochranu rostlin,

e) zajištění nakládání s odpady (obaly od přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků včetně nespotřebovaných přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků) v souladu se zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech, v platném znění.

  1. 3. Požadavky týkající se používání zařízení pro aplikaci přípravků na ochranu rostlin:

a) požadavky na dodržení postupů při přípravě aplikační kapaliny a čištění použitého zařízení po aplikaci přípravků na ochranu rostlin,

b) provádění pravidelné kontroly technického stavu a seřízení zařízení pro aplikaci přípravků na ochranu rostlin v období mezi kontrolním testováním.

Z celkového počtu požadavků (PPH 7 + PPH 8) tvoří: cca polovinu stávající kontrolované požadavky (PPH 10, minimální požadavky pro použití přípravků na ochranu rostlin v rámci AEKO) a zbývající část národní požadavky pro nakládání s přípravky na ochranu rostlin. Všechny požadavky jsou již nyní ze strany ÚKZÚZ u profesionálních uživatelů přípravků na ochranu rostlin kontrolovány.

Krácení dotací

Jak vyplývá z čl. 85 nového nařízení EU 2021/2116, bude při zjištění porušení požadavků PPH a DZES provedeno v rámci kontroly vyhodnocení na základě kritérií „rozsah, závažnost, trvání, opakování a úmysl“, které bude po ukončení kontroly následně využito Státním zemědělským intervenčním fondem pro výpočet snížení dotací ve výši 1, 3 a 5 % z celkové částky. Systém uplatňování krácení dotací je popsán v tomto nařízení a všechny členské státy ho musí respektovat a nastavit dle toho sankční systém. Pokud má nedodržení závažné důsledky nebo požadavek, představuje přímé riziko pro zdraví lidí či zvířat, musí se dle tohoto nařízení uplatnit snížení ve výši 5 %.

Nařízení mimo jiné umožňuje neuplatnit žádnou sankci, a to v případech, kdy porušení povinnosti nemá žádné důsledky pro dosažení cíle dotčeného právního předpisu nebo jsou tyto důsledky pouze nevýznamné.

Nastavení kritérií u jednotlivých PPH, DZES včetně přímého nebezpečí pro zdraví lidí nebo zvířat bude jako doposud vycházet z nařízení vlády České republiky, které je v legislativním procesu. V současnosti je přehled požadavků PPH a standardů DZES včetně kritérií hodnocení při porušení obsaženo v příloze č. 3 a 4 k nařízení vlády č. 48/2017 Sb., o stanovení požadavků podle aktů a standardů dobrého zemědělského a environmentálního stavu pro oblasti pravidel podmíněnosti a důsledků jejich porušení pro poskytování některých zemědělských podpor, v platném znění.

Výsledky kontrol

Z přehledu výsledků kontrol za období 2019 až 2021 (tab. 3) vyplývá, že nejčastěji bylo zjištěno porušení požadavků PPH 10/2, 10/3, 10/4 a 10/6. V posledních letech sledujeme větší počet dotazů veřejnosti, jejichž pozemky sousedí se zemědělskými, kde je prováděna aplikace přípravků na ochranu rostlin a na to navazující řešení podnětů v souvislosti s podezřením, že došlo při aplikaci k zasažení necílové plochy (PPH 10/6).

Za účelem ochrany zdraví lidí a zvířat je důležité provádět aplikace přípravků na ochranu rostlin na pozemcích, které sousedí s oblastmi využívanými zranitelnými skupinami obyvatel nebo široké veřejnosti za optimálních povětrnostních podmínek a při dodržení omezení stanovených na etiketě a v zákonu o rostlinolékařské péči, aby nedošlo k zasažení těchto ploch (obr. 1).

Při prokázání porušení požadavků PPH 10 u žadatelů o dotace je následně SZIF uplatněno krácení dotací. U všech subjektů, bez ohledu na to, zda jsou žadatelé o dotace či nikoli, se při zjištění porušení zákona o rostlinolékařské péči jedná o přestupek a ÚKZÚZ je oprávněn uložit pokutu. S ohledem na tříletou promlčecí dobu, která začíná běžet dnem následujícím po dni, kdy k porušení došlo, může být správní řízení o uložení pokuty zahájeno po provedené kontrole v této lhůtě, tzn., že to může být za rok i více po ukončení kontroly.

Obr. 1: Aplikace přípravku na ochranu rostlin v okolí oblastí využívaných širokou veřejností a zranitelnými skupinami obyvatel
Obr. 1: Aplikace přípravku na ochranu rostlin v okolí oblastí využívaných širokou veřejností a zranitelnými skupinami obyvatel

V jednom z 27 řešených podnětů (graf 1) s podezřením na zasažení necílové plochy zjistil ÚKZÚZ v roce 2020 použití dvou nepovolených přípravků na ochranu rostlin (fungicidů), které byly aplikovány subjektem na objednávku dvou obcí na fotbalových hřištích. S ohledem na prověřovaný podnět nebylo zjištěno zasažení necílové plochy při aplikaci těchto přípravků na ochranu rostlin.

V rámci jednoho z devíti řešených podnětů v roce 2022 ÚKZÚZ zjistil, že došlo k nedodržení ochranné vzdálenosti od oblasti využívané zranitelnými skupinami obyvatel při použití herbicidu s účinnou látkou „quizalofop-P-tefuryl“.

Z těchto příkladů vyplývá, že se při prověřování podnětu, který byl primárně podán s podezřením na zasažení pozemku fyzické osoby, může zjistit porušení jiné povinnosti vyplývající z právních předpisů v oblasti nakládání s přípravky na ochranu rostlin.

Tab. 3: Statistika kontrol s porušením kontrolovaných požadavků v oblasti nakládání s přípravky na ochranu rostlin za období 2019–2021

Název požadavku

Počet kontrol s porušením požadavku*

2019

2020

2021**

Byly při aplikaci přípravku na ochranu rostlin se stejnou účinnou látkou dodržovány požadavky na ochranu podzemní vody? (PPH 10/1)

0

2

1

 

Byl aplikovaný přípravek použit k ochraně plodiny proti škodlivému organizmu v souladu s údaji o použití? (PPH 10/2)

10

3

3

 

Byl aplikovaný přípravek použit v množství, které nepřesáhlo nejvyšší povolenou dávku? (PPH 10/3)

2

3

3

 

Bylo při aplikaci přípravku na ochranu rostlin postupováno v souladu s požadavky k ochraně vod a bylo dodrženo omezení pro použití přípravku na ochranu rostlin v pásmu ochrany zdrojů podzemních vod nebo vodárenských nádrží? (PPH 10/4)

9

4

2

Bylo při aplikaci přípravku na ochranu rostlin postupováno v souladu s požadavky na ochranu včel a suchozemských obratlovců? (PPH 10/5)

5

1

0

Byl přípravek aplikován tak, aby nedošlo k zasažení rostlin mimo pozemek, na němž se prováděla aplikace? (PPH 10/6)

4

4

5

 

Bylo při aplikaci přípravku postupováno v souladu s požadavky k ochraně vodních organizmů z hlediska ochranné vzdálenosti od povrchové vody? (PPH 10/7)

2

0

1

 

 

Byl použitý přípravek na ochranu rostlin povolen v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 1107/2009? (PPH 10/8)

3

2

1

 

Má podnikatel, používající přípravky na ochranu rostlin, nakládání s nimi zabezpečenou odborně způsobilou osobou podle § 86 zákona č. 326/2004 Sb.?

1

1

0

Bylo profesionální zařízení pro aplikaci přípravků používané v rámci podnikání podrobeno kontrolnímu testování podle zákona č. 326/2004 Sb.?

0

0

1

Jsou přípravky na ochranu rostlin uskladněny v originálních obalech podle jejich druhů a odděleně od jiných výrobků a přípravků určených k likvidaci jako odpad a mimo dosah látek, které by mohly ovlivnit vlastnosti skladovaných přípravků?

0

0

0

Byl přípravek použit tak, aby nedošlo k překročení maximálního počtu ošetření v plodině?

4

2

2

Pozn.: * Jedná se o porušení zjištěná v rámci kontrol podmíněnosti a národních kontrol.
** V přehledu kontrol za rok 2021 je zahrnuta jedna zmařená kontrola - porušení požadavků PPH 10/1, 10/2, 10/3, 10/4, 10/7, 10/8.

Přehled změn v povinnostech profesionálních uživatelů přípravků na ochranu rostlin a distributorů vyplývajících z novely rostlinolékařského zákona

Ve sbírce zákonů byla dne 22. 9. 2022 publikována novela zákona o rostlinolékařské péči, která přináší nové povinnosti jak pro distributory přípravků na ochranu rostlin, tak pro uživatele těchto přípravků na ochranu rostlin včetně úpravy těch stávajících. Účinnost této novely je od 1. 7. 2023.

Tab. 4: Přehled změn pro uživatele přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků, k nimž dochází od 1. 7. 2023 a porovnání se současným stavem

Dodržování požadavků na vedení záznamů o použitých přípravcích na ochranu rostlin a  pomocných prostředcích na ochranu rostlin

Stav do 30. 6. 2023

Stav od 1. 7. 2023

Povinnost zaznamenat údaje o provedené aplikaci přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin do následujícího pracovního dne po aplikaci. Záznam lze vést v písemné podobě např. do provozní knihy, sešitu, případně v elektronické podobě, která umožňuje následně elektronické zpracování. Tzn., do 30. 6. 2023 není vedení záznamů v elektronické podobě povinné.

Náležitosti vedených záznamů upravuje § 11 vyhlášky č. 132/2018 Sb., o přípravcích a  pomocných prostředcích na ochranu rostlin, ve znění pozdějších předpisů.

Formulář je k dispozici na webových stránkách ÚKZÚZ: eagri.cz

 

Úprava nemění povinnost zaznamenat údaje o provedené aplikaci přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin do následujícího pracovního dne po aplikaci, kdy k tomu lze využít záznamy v písemné podobě např. do provozní knihy, sešitu s tím, že je dle novely nutné tyto záznamy následně přepsat do elektronické podoby a  předávat je ÚKZÚZ v elektronické podobě, a to do konce měsíce následujícího po aplikaci způsobem a ve formátu stanoveném prováděcím právním předpisem (vyhláškou o přípravcích a pomocných prostředcích na ochranu rostlin, jejíž novela je v legislativním procesu). Novelou zákona se zavádí elektronizace záznamů o použitých přípravcích a pomocných prostředcích na ochranu rostlin, která navazuje na obdobnou úpravu, která je v zákonu o hnojivech.

Nakládání s přípravky na ochranu rostlin osobou odborně způsobilou (oz) podle § 86 odst. 1–3 zákona o  rostlinolékařské péči

Stav do 30. 6. 2023

Stav od 1. 7. 2023

Držitel osvědčení I. stupně - fyzická osoba, která v rámci profesních činností nakládá s přípravky na ochranu rostlin (skladuje, používá přípravky na ochranu rostlin). Osvědčení vydává vzdělávací zařízení pověřené ministerstvem zemědělství (po absolvování základního kurzu) s platností na dobu 3 let (po uplynutí platnosti pak vydá nové osvědčení opět na 3 roky po absolvování doplňujícího školení). Za držitele osvědčení I. stupně se považuje také osoba v období 3 let po ukončení středního vzdělání s výučním listem v oborech stanovených vyhláškou č. 206/2012 Sb.

Za držitele se považuje osoba, která absolvovala zaměstnavatelem organizovaný kurz s platností do konce kalendářního roku, v němž kurz absolvovala s možností absolvovat takový kurz opětovně za 2 roky od předchozího.

Držitel osvědčení II. stupně - fyzická osoba, která řídí u subjektu, který používá přípravky na ochranu rostlin v rámci profesních činností, nakládání s přípravky na ochranu rostlin. Držitel osvědčení II. stupně je způsobilý i pro vykonávání činností držitele osvědčení I. stupně.

Osvědčení II. stupně vydává ÚKZÚZ (po absolvování základního kurzu u vzdělávacího zařízení a úspěšném složení zkoušky u ÚKZÚZ) s platností na 5 let (po uplynutí platnosti pak vydá ÚKZÚZ nové osvědčení opět na 5 let po absolvování doplňujícího školení u vzdělávacího zařízení).

Za držitele osvědčení I. stupně se považuje také osoba v období 3 let po ukončení středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo studia na vysoké škole v oborech stanovených vyhláškou č. 206/2012 Sb.

Držitel osvědčení III. stupně - fyzická osoba, která v rámci profesních činností poskytuje poradenství v ochraně rostlin a v oblasti bezpečného používání přípravků na ochranu rostlin, uvádí na trh „přípravky na ochranu rostlin pro profesionální uživatele“ nebo pořádá základní kurzy k získání osvědčení I., II. a III. stupně a doplňující školení k prodloužení osvědčení II. a III. stupně a k získání nového osvědčení I. stupně.

Držitel osvědčení III. stupně je způsobilý i pro vykonávání činností držitele osvědčení I. a II. stupně.

Osvědčení III. stupně vydává ÚKZÚZ (po absolvování základního kurzu u vzdělávacího zařízení a úspěšném složení zkoušky u ÚKZÚZ) s platností na 5 let (po uplynutí platnosti pak vydá ÚKZÚZ nové osvědčení opět na 5 let po absolvování doplňujícího školení u vzdělávacího zařízení a úspěšném vykonání zkoušky u  ÚKZÚZ).

Úprava získání osvědčení o OZ I. stupně dává v novele možnost zvolit, zda pracovníci, kteří tuto odbornou způsobilost potřebují, budou vysláni na běžný kurz (kdy platnost získaného osvědčení trvá 3 roky) nebo zda proškolení bude provedeno zaměstnavatelem ve vlastní režii. K poskytování znalostí v rámci kurzu organizovaného zaměstnavatelem by byl držitel osvědčení druhého nebo třetího stupně, nikoliv nutně odborný školitel. Platnost tohoto proškolení je pak zkrácena na dobu 1 roku (nyní pouze do konce kalendářního roku), což zajistí pravidelné předání těch nejdůležitějších znalostí. Obsah a  rozsah kurzu organizovaného zaměstnavatelem a způsob prokázání absolvování tohoto kurzu, které jsou stanoveny vyhláškou č. 206/2012 Sb., však zůstane nezměněn včetně odborných témat.

 

Nově je upraven systém pro vydávání osvědčení I. a II. stupně komplexně v režii vzdělávacích zařízení pověřených MZe, což by mělo usnadnit administrativu.

 

Do 30. 6. 2023 osvědčení o OZ II. stupně bude vydávat ÚKZÚZ, od 1. 7. 2023 vzdělávací zařízení, která budou mít také povinnost vyhlašovat (obdobně jako nyní ÚKZÚZ) termíny konání zkoušek k získání osvědčení II. stupně (min. 6 měsíců přede dnem jejich konání).

Vydávání osvědčení III. stupně odborné způsobilosti zůstane dle novely zákona v kompetenci ÚKZÚZ včetně vyhlašování termínů pro jejich konání na webové stránce ÚKZÚZ.

Dodržování požadavků na skladování přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin

Stav do 30. 6. 2023

Stav od 1. 7. 2023

Povinnost pro profesionálního uživatele, a to skladovat „přípravky na ochranu rostlin určené pro profesionální uživatele“, pouze pokud je obdržel od registrovaného distributora nebo pokud je držitelem povolení ÚKZÚZ (k souběžnému dovozu pro vlastní použití z jiného státu EU).

Subjekt, který v rámci podnikání nakládá s přípravky na ochranu rostlin a pomocnými prostředky na ochranu rostlin, musí zajistit oddělené uskladnění přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin s prošlou dobou použitelnosti nebo přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin, které vrací svému dodavateli,

Dále skladovat přípravky na ochranu rostlin a pomocné prostředky na ochranu rostlin podle jejich druhů, a to odděleně od jiných výrobků a přípravků na ochranu rostlin, pomocných prostředků na ochranu rostlin určených k likvidaci jako odpad podle zákona o odpadech a mimo dosah látek, které by mohly ovlivnit jejich vlastnosti, vést průběžnou dokladovou evidenci o  přijmu a výdeji přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin včetně přípravků na ochranu rostlin s prošlou dobou použitelnosti, skladování přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin, jenž jsou baleny a označeny v souladu s právními předpisy (v originálních obalech) a zajistit jejich skladování tak, aby byly splněny technické požadavky na skladování přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin (dle vyhlášky o technických požadavcích na stavby v zemědělství).

Povinnost skladovat přípravky na ochranu rostlin získané od registrovaného distributora se rozšiřuje na fyzickou a  právnickou osobu, která v rámci podnikání nakládá s přípravky na ochranu rostlin, i když nakoupené přípravky na ochranu rostlin přímo neaplikuje.

 

Zajistit ve skladu oddělené uskladnění nepovolených přípravků na ochranu rostlin, pomocných prostředků na ochranu rostlin od ostatních skladovaných přípravků na ochranu rostlin, pomocných prostředků na ochranu rostlin (snížení rizika výdeje nepovoleného přípravku nebo pomocného prostředku k použití a ohrožení zdraví lidí a životního prostředí).

 

Oznamovací povinnost před aplikaci rodenticidů

Stav do 30. 6. 2023

Stav od 1. 7. 2023

Povinnost uživatele pozemku před aplikací „přípravků na ochranu rostlin povolených k hubení hlodavců“ (rodenticidů) na pozemku, který je součástí honitby, oznámit aplikaci 3 dny předem ÚKZÚZ a uživateli honitby.

Na webových stránkách ÚKZÚZ je zveřejněn formulář, který lze k danému účelu využít.

 

Oznamovací povinnost 3 dny před aplikací rodenticidů bude od 1. 7. 2023 pouze vůči ÚKZÚZ, a to na všech pozemcích.

 

Oznamovací povinnost před aplikací přípravků na ochranu rostlin označených jako nebezpečné a zvlášť nebezpečné pro včely

Stav do 30. 6. 2023

Stav od 1. 7. 2023

Povinnost uživatele pozemku min. 48 hod před aplikací „přípravků na ochranu rostlin označených dle rozhodnutí ÚKZÚZ jako nebezpečné a zvlášť nebezpečné pro včely“ oznámit tento záměr chovatelům včel v okruhu 2 km od hranice pozemku. Oznamovat předem aplikaci takto označených přípravků na ochranu rostlin je jak při aplikaci takového přípravku na ochranu rostlin samostatně nebo ve směsi s jiným přípravkem na ochranu rostlin, pomocným prostředkem nebo hnojivem a bez ohledu na růstovou fázi plodiny.

Zákon ani vyhláška nestanovuje formu a způsob zasílání oznámení (může to být na e-mail chovatele včel získaného z LPIS, dopisem, textovou zprávou na mobil včelaře).

Nejpozději 2 dny před provedením aplikace přípravků na ochranu rostlin označených jako nebezpečné nebo zvlášť nebezpečné pro včely bude mít uživatel pozemku povinnost oznámit záměr chovatelům včel, jejichž adresa elektronické pošty (e-mail) je uvedena v LPIS (po kliknutí na DPB - záložka „Včely v okolí“ - seznam chovatelů včel v okruhu 2 km, kteří mají uveden e-mail). Náležitosti oznámení budou uvedeny v prováděcí vyhlášce č. 327/2012 Sb., jejíž novela je v legislativním procesu. Po nabytí účinnosti bude o této skutečnosti veřejnost informována na webových stránkách ÚKZÚZ.

Změny v povinnostech a distributorů vyplývajících z novely rostlinolékařského zákona

Kromě uvedených změn, které se týkají používání a skladování přípravků na ochranu rostlin, obsahuje novela zákona o rostlinolékařské péči také nové povinnosti pro distributory přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků s účinností od 1. 7. 2023.

Povinnost pro subjekty uvádějící na trh „přípravky na ochranu rostlin pro profesionální uživatele“ označovat je 2D kódy a distributorům přípravků zasílat údaje o těchto přípravcích na ochranu rostlin do úložiště dat. Přístup do úložiště získají distributoři na portálu eAGRI. Povinnost označení přípravků na ochranu rostlin pro profesionální uživatele 2D kódem se vztahuje na přípravky vyrobené po datu účinnosti novely zákona. Nebude-li přípravek na ochranu rostlin označen 2D kódem z výroby, má tuto povinnost první distributor přípravku v ČR. V případě přípravků na ochranu rostlin přemístěných z jiného členského státu EU na území ČR, tzv. „přípravky na ochranu rostlin ze souběžného obchodu určených k uvádění na trh“, je tímto prvním distributorem držitel povolení k souběžnému obchodu.

Kód na balení, který obsahuje informaci o číslu šarže a datu výroby daného přípravku na ochranu rostlin, umožní rychlé načtení dodávek do elektronických systémů distributorů a snadnější plnění oznamovací povinnosti dle zákona o rostlinolékařské péči. Zavedení výše uvedené povinnosti poskytne informace o pohybu přípravku na ochranu rostlin od jeho vstupu na území ČR po prodej profesionálnímu uživateli. Distributoři přípravků na ochranu rostlin mohou využít za účelem úpravy svých softwarů pro odesílání dat do úložiště informace na webu ÚKZÚZ, popř. se mohou se svými dotazy k novému systému obrátit na MZe (helpdesk@mze.cz).

Povinnost pro distributora pomocného prostředku, který hodlá uvést na trh podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/515 o vzájemném uznávání zboží uvedeného v souladu s právními předpisy na trh v jiném členském státě a o zrušení nařízení (ES) č. 764/2008, zaslat oznámení na ÚKZÚZ před jeho prvním uvedením na trh v České republice. Kromě zaslání oznámení o plánovaném uvedení na trh (podle § 54 odst. 3, 4 zákona o rostlinolékařské péči) má distributor povinnost oznámit do 3 pracovních dnů od přemístění na území České republiky název pomocného prostředku, čísla a množství jednotlivých šarží (§ 60 odst. 1 zákona o rostlinolékařské péči).

Uživatel těchto pomocných prostředků má povinnost zaevidovat jejich spotřebu v záznamech dle § 60 odst. 5 až 7 zákona o rostlinolékařské péči.

Bližší informace k zasílání oznámení lze získat na webových stránkách ÚKZÚZ.

Zkušenosti z prověřovaných podnětů v souvislosti s nákupem přípravků na ochranu rostlin u distributora

V roce 2022 prověřoval ÚKZÚZ podněty distributora přípravků na ochranu rostlin, který se na ÚKZÚZ obrátil s podezřením, že osvědčení o odborné způsobilosti II. stupně, jenž zaslal s objednávkou k nákupu přípravků na ochranu rostlin pro profesionální uživatele zákazník, neodpovídá údajům o vydaných osvědčeních II. a III. stupně zveřejněných v registru držitelů těchto osvědčení ÚKZÚZ.

Kontrolou evidence vydaných osvědčení o odborné způsobilosti pro nakládání s přípravky na ochranu rostlin (I., II., III. stupně), kterou vede ÚKZÚZ podle zákona o rostlinolékařské péči, bylo ÚKZÚZ zjištěno, že prověřovaná osvědčení II. stupně o odborné způsobilosti pro nakládání s přípravky na ochranu rostlin nebyla na osoby uvedené na předložených osvědčeních ÚKZÚZ nikdy vydána. Objednávky byly s ohledem na toto zjištění stornovány. Následně provedl ÚKZÚZ u subjektů, které se pokusily nakoupit přípravky na ochranu rostlin s pozměněným osvědčením II. stupně, kontrolu, kde ověřil, že subjekty nerealizovaly žádný jiný nákup přípravků na ochranu rostlin, ani přípravky na ochranu rostlin nepoužily. Na základě zjištěných skutečností dospěl ÚKZÚZ k závěru, že mohlo dojít k padělání a pozměnění veřejné listiny a předal podnět Policii ČR s podezřením ze spáchání trestného činu podle § 348 trestního zákoníku.

Z výše uvedeného vyplývá, že je nutné v souvislosti s plněním povinnosti distributorů přípravků na ochranu rostlin danou zákonem o rostlinolékařské péči, při prodeji přípravků na ochranu rostlin ověřovat, že má odběratel zajištěno nakládání s přípravky na ochranu rostlin držitelem platného osvědčení II. nebo III. stupně, a to kontrolou údajů v předloženém osvědčeni s registrem držitelů těchto osvědčení na webu ÚKZÚZ a v případě pochybností se obrátit s dotazem na místně příslušné oddělení kontroly zemědělských vstupů v rámci ÚKZÚZ. Pokud by byl realizován prodej přípravků na ochranu rostlin subjektu, který se při nákupu prokázal padělaným osvědčením II. nebo III. stupně a ten následně takto zakoupený přípravek na ochranu rostlin použil osobou, která nebyla držitelem osvědčení o odborné způsobilosti pro nakládání s přípravky na ochranu rostlin, došlo by k porušení zákona o rostlinolékařské péči.

Související články

Přehled nových registrací a minoritních použití v roce 2024

08. 04. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 564x

Snížení výměry neproduktivních ploch v roce 2024

22. 02. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 603x

AKTUÁLNĚ - Prostor pro nové genomické techniky se otevírá v EU

08. 02. 2024 Ing. Veronika Venclová, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 480x

Přehled nových registrací a minoritních použití v roce 2023

09. 01. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 2091x

Rozšiřování povinnosti elektronické evidence hnojení přinesla novela zákona

07. 12. 2023 Ing. Veronika Venclová, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 1381x

Další články v kategorii Legislativa

detail