BASF
BASF
BASF

Chemap Agro s.r.o.

Opatření k ochraně zdraví lidí při používání přípravků na ochranu rostlin

09. 09. 2022 Ing. Andrea Blažková; Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Brno Legislativa Zobrazeno 2120x

Přípravky na ochranu rostlin musí profesionální uživatelé používat dle pokynů uvedených na etiketě a v souladu s požadavky, které jsou stanoveny v zákonu č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zejména v ustanovení § 3 odst. 1 písm. b), 49, 51, 52a, 52b.

Proseeds

Aplikace přípravku na ochranu rostlin v okolí oblasti využívané veřejností a zranitelnými skupinami obyvatel
Aplikace přípravku na ochranu rostlin v okolí oblasti využívané veřejností a zranitelnými skupinami obyvatel

Povolovací řízení

Na základě vyhodnocení rizik přípravků na ochranu rostlin v rámci povolovacího řízení s ohledem na složení přípravků, jejich dávkování, termín aplikace a růstovou fázi ošetřované plodiny, popř. účel použití, jsou následně stanovena opatření k ochraně zdraví lidí - Státním zdravotním ústavem (SZÚ) a zdrojů pitné vody, včel, zvěře, vodních a dalších necílových organizmů - ÚKZÚZ, která jsou u každého přípravku rozdílná. Pokud z výsledků hodnocení použití přípravku vyplyne, že není nutné stanovit opatření k jejich ochraně např. ve formě ochranných vzdáleností, přípravek nemá stanoven žádná omezení.

Z hlediska ochrany zdraví lidí, vodních a dalších necílových organizmů se jedná o tzv. ochranné vzdálenosti (buffery), které musí být při aplikaci přípravku dodrženy. Obecně není v rostlinolékařském zákonu stanovena jednotná ochranná vzdálenost při aplikaci všech přípravků, a proto je nutné při použití konkrétního přípravku vycházet z pokynů na jeho etiketě.

Výstupem povolovacího řízení je rozhodnutí o povolení přípravku na ochranu rostlin vydávané ÚKZÚZ. Držitel povolení k přípravku má povinnost uvést údaje na etiketě do souladu s povolením ÚKZÚZ. Po nabytí právní moci rozhodnutí jsou informace o povolených přípravcích zveřejňovány v „Registru přípravků na ochranu rostlin“ na webových stránkách ÚKZÚZ, kde je možné při plánování aplikace přípravku ke konkrétnímu účelu a místu aplikace (před nákupem, před použitím zásob ze skladu) vyhledat po zadání kritérií konkrétní obchodní názvy přípravků a zjistit jejich platnost z hlediska ukončení uvádění na trh a používání, opatření za účelem ochrany zdraví lidí, zvířat a životního prostředí, pokud byla v rámci povolení stanovena a rozsah použití.

Aplikace na pozemcích sousedících s obcemi a městy

V posledních cca třech letech jsme na ÚKZÚZ řešili více dotazů a podnětů obyvatel týkajících se aplikací přípravků na ochranu rostlin v blízkosti oblastí využívaných širokou veřejností a zranitelnými skupinami obyvatel, tj. aplikací na pozemcích sousedících s obcemi a městy. Impulzem bylo pravděpodobně prezentování zemědělského hospodaření, zejména aplikace přípravků v souvislosti s přemnožením hraboše polního v médiích a nové plány EU pro další období 2023+ v rámci „Zelené dohody pro Evropu“ (tzv. European Green Deal).

Dotazy a podněty se týkaly oznamovací povinnosti před aplikací přípravku a obsahovaly požadavek na prošetření dodržování povinností při aplikaci přípravku v blízkosti oblastí využívaných širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel.

Rostlinolékařským zákonem není stanovena povinnost informovat fyzické osoby (obyvatele) před každou aplikací přípravku na pozemku, který sousedí s oblastí využívanou širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel.

U některých přípravků je však dle rozhodnutí o povolení a následně pokynů na etiketě přípravku (na základě závazného stanoviska SZÚ) stanovena povinnost informovat před aplikací přípravku sousedy - např. u přípravku Sfera 535 SC (obsahujícího účinné látky trifloxystrobin, cyproconazole) je uvedena následující věta: „Povinnost informovat před použitím přípravku sousedy, kteří by mohli být vystaveni úletu aplikační kapaliny a kteří požádali o to, aby byli informováni.“

U přípravků, které byly v minulosti povoleny k uvádění na trh a použití formou „nařízení ÚKZÚZ na výjimku 120 dnů“, tj. v případech mimořádných stavů v ochraně (např. Reglone), vycházela tato informační povinnost z nařízení, které bylo zveřejněno na úředních deskách Ministerstva zemědělství a ÚKZÚZ. Proto je nutné v těchto případech postupovat v souladu s pokyny na etiketě a v nařízení ÚKZÚZ.

Dále je třeba připomenout, že ustanovením § 49 odst. 1, písm. b) rostlinolékařského zákona je pro všechny aplikace přípravků na ochranu rostlin (bez ohledu na jejich složení, klasifikaci nebo ochranné vzdálenosti k ochraně zdraví lidí, vodních a necílových organizmů) stanoveno, že nesmí být zasaženy při aplikaci rostliny a plochy mimo pozemek, na němž se provádí aplikace a nedodržení této povinnosti má u žadatelů o dotace vliv na jejich krácení, neboť se jedná o jeden z povinných požadavků na hospodaření (PPH 10/6) a současně se jedná o přestupek, za který lze dle rostlinolékařského zákona uložit pokutu.

V návaznosti na opatření „Národního akčního plánu k bezpečnému používání pesticidů v ČR na období 2018–2022“ a v souvislosti s požadavky na používání přípravků podle rostlinolékařského zákona provádí ÚKZÚZ od roku 2018 kontroly dodržování ochranné vzdálenosti z hlediska ochrany zdraví lidí, a to na zemědělských pozemcích, které sousedí zejména s obcemi a městy (tab. 1). Na těchto pozemcích se zaměřuje na používání dvou skupin přípravků:

  1. Přípravky na ochranu rostlin spadající s ohledem na označení příslušnou H větou pod ustanovení § 52b odst. 3 zákona (tj. toxické pro reprodukci H 360 včetně doplňujících kódů, senzibilizující dýchací cesty H334, mutagenní v zárodečných buňkách H340, karcinogenní H350, H350i), které stanovuje povinnost dodržet u přípravků s těmito větami ochrannou vzdálenost 20 metrů od oblastí využívaných širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel, není-li delší na základě rozhodnutí o povolení ÚKZÚZ a etikety (např. 20 metrů od okraje ošetřovaného pozemku).
  2. Přípravky na ochranu rostlin, které mají stanovenu rozhodnutím o povolení ÚKZÚZ v návaznosti na závazné stanovisko Ministerstva zdravotnictví (resp. Státního zdravotního ústavu) kratší ochrannou vzdálenost (pod 20 metrů).

Tab. 1: Přehled počtu kontrol dodržování ochranné vzdálenosti na ochranu zdraví lidí za období 2019–21

Rok

Počet kontrol celkem

Počet kontrol s porušením ochranné vzdálenosti

2019

378

0

2020

454

0

2021

310

0

Informační systém LPIS

Na základě zkušeností z kontrol byla ÚKZÚZ v roce 2019 navržena úprava informačního systému LPIS (IS LPIS) z hlediska možnosti zobrazení a výpočtu bufferu na ochranu zdraví lidí na pozemku, který sousedí s oblastmi využívanými širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel. Tato úprava byla Ministerstvem zemědělství v LPIS zrealizována v roce 2020. Na „Portálu farmáře“ byla zveřejněna k nové funkcionalitě informace včetně vysvětlení k definici těchto oblastí v září 2020

Definice „Oblastí využívaných širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel“ podle ustanovení § 2 odst. 1 písm. g) zákona zahrnuje: zejména veřejné parky nebo zahrady, veřejná prostranství uvnitř obcí, veřejná pohřebiště, sportoviště, rekreační plochy, areály škol nebo školní pozemky, dětská hřiště, areály zdravotnických zařízení, zařízení poskytujících léčebnou péči nebo kulturních zařízení. Slovo „zejména“ podle této definice je třeba vykládat tak, že se nejedná o úplný výčet těchto oblastí, ale o seznam „hlavních oblastí“ s výskytem široké veřejnosti a zranitelných skupin obyvatel.

Zranitelnými skupinami jsou osoby vyžadující zvláštní pozornost při posuzování bezprostředního a dlouhodobého účinku přípravku na ochranu rostlin na lidské zdraví. Patří k nim těhotné a kojící ženy, nenarozené děti, kojenci a děti, starší osoby a pracovníci a místní obyvatelé, kteří jsou dlouhodobě vystaveni vysoké koncentraci pesticidů (podle čl. 3 odst. 14 Nařízení EU č. 1107/2009, ve znění pozdějších předpisů).

Do informačního systému LPIS byla aplikována „indikativní“ mapová vrstva „Oblasti ochrany osob“, kterou naleznete ve stromečku vrstev v uzlu „Podkladové vrstvy“. Jedná se o oblasti využívané širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel. Termín „indikativní“ mapová vrstva je uveden záměrně, protože byla vytvářena na základě mapových podkladů, které vůči reálnému stavu na zemském povrchu či právnímu výkladu mohou vykazovat určité odchylky, jako příklad lze uvést např. podkladovou vrstvu cestní sítě, kde je v podkladové vrstvě vyznačen střed cesty, nikoli její okraje. Další odchylkou v cestní síti může být skutečnost, že cestní síť se v průběhu času vyvíjí, některé cesty v terénu již na části či zcela zanikly a na jiném místě vznikly nové. Obdobné se může týkat i ostatních podkladových vrstev.

Nový buffer, resp. nová vrstva oblastí na ochranu osob v IS LPIS je „pomůckou“ pro profesionální uživatele přípravků na ochranu rostlin a inspektory ÚKZÚZ a má sloužit k zobrazení „hlavních oblastí s výskytem osob“.

Obdobně může inspektor i zemědělec v IS LPIS zobrazit vodní toky, od nichž má dodržet při aplikaci určitých přípravků ochrannou vzdálenost od povrchové vody a zobrazit si výměru bufferu od vodního toku, jako od oblastí na ochranu osob. Pokud inspektor při kontrole ochranných vzdáleností obecně zjistí, že použitý přípravek měl stanovenu ochrannou vzdálenost a zemědělec žádnou ochrannou vzdálenost nedodržel, bude to vyhodnoceno jako porušení.

Vzhledem k definici „oblastí využívaných širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel“, která není stoprocentním výčtem všech oblastí a situací, od nichž je třeba ochrannou vzdálenost stanovenou u některých přípravků dodržovat a s ohledem na podkladovou vrstvu těchto oblastí v IS LPIS, která také není stoprocentním zobrazením všech těchto oblastí, je třeba zohlednit při aplikaci „přípravku s ochrannou vzdáleností na ochranu osob“ místní znalost okolí ošetřovaných pozemků a nařízení obce nebo města, jež dle rostlinolékařského zákona mohou hranice těchto oblastí rozšířit, tzn., zohlednit i další oblasti, které nejsou v LPIS zakresleny, ale ochranná vzdálenost se na ně vztahuje.

Podle § 52b odst. 3 rostlinolékařského zákona může obec „hranice vymezeného území v odůvodněných případech nařízením obce rozšířit; takto rozšířené hranice musí být vedeny po hranicích parcel“. Jedná se např. o nařízení města Říčany č. 4/2020, kterým se rozšiřuje území, na němž je zakázáno používat přípravky spadající pod § 52b odst. 3 zákona, viz https://info.ricany.cz/mesto/vyhlasky-a-narizeni-r528. V IS LPIS nejsou tyto oblasti rozšířené obcí obsaženy.

Mezi oblasti, kde se vyskytují osoby a je třeba snížit nežádoucí účinky spojené s aplikací rizikových přípravků na ochranu rostlin dodržením ochranné vzdálenosti, patří zastavěné stavební pozemky a jejich okolí (např. rodinné domy a jejich okolí, tj. zahrady, přístupové cesty). Za oblasti využívané širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel lze považovat také:

  • cyklostezky, které spojují např. místní části obce nebo města, které jsou využívány veřejností a zranitelnými skupinami obyvatel,
  • zastávky autobusu, železniční stanice,
  • parkoviště (např. v okolí nákupních center, benzínové stanice),
  • silnice nebo udržované cesty sloužící jako přístupové cesty z obce, města např. k zastávce autobusu, vlaku, k veřejnému pohřebišti, hřišti, sportovnímu areálu, k areálu zdravotnického zařízení, zařízení poskytujícího léčebnou péči,
  • silnice nebo udržované cesty sloužící jako přístupové cesty ke kulturnímu objektu (hradu, zámku atd.) a k areálu s poznávací funkcí (botanické zahradě, ZOO, skanzenu, muzeu) atd.

Technicky není možné v IS LPIS znázornit pouze část silnic, udržovaných cest, které využívá široká veřejnost, např. při přemísťování na zastávku autobusu nebo ze zastávky, při přemísťování z obce na pohřebiště umístěné mimo obec atd., a proto je nutné vycházet při aplikaci „přípravku na ochranu rostlin s ochrannou vzdáleností“ z místní znalosti okolí obhospodařovaných pozemků.

Dále je nutné zohlednit při plánování aplikace přípravku na ochranu rostlin konkrétní znění věty, jelikož existují různé varianty (znění) uvedené v rozhodnutí o povolení přípravku na základě závazného stanoviska Ministerstva zemědělství (SZÚ), jež jsou následně uváděna na etiketě přípravku. Např.:

  • Vzdálenost mezi hranicí ošetřené plochy nesmí být menší než 5 metrů od hranice oblasti využívané širokou veřejností.
  • Vzdálenost mezi hranicí ošetřené plochy nesmí být menší než 5 metrů od hranice oblasti využívané zranitelnými skupinami obyvatel.
  • Ochranná vzdálenost, neošetřená tímto přípravkem, od okraje ošetřovaného pozemku je 20 metrů.

Řada přípravků na ochranu rostlin má ochrannou vzdálenost 5 metrů od oblastí využívaných širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel a v případě silnic je mezi okrajem ošetřovaného pozemku a krajnicí komunikace (silnice) příkop (mez), který obdobně jako u břehového porostu u vodního toku tvoří část bufferu, který se při aplikaci přípravku s ochrannou vzdáleností neošetřuje (obr. 1). Proto z 5metrového bufferu může pro zemědělce znamenat buffer bez aplikace přípravku např. 2–3 metry od okraje pozemku.

O problematice ochranných vzdáleností na ochranu zdraví lidí při používání přípravků byla veřejnost ze strany ÚKZÚZ informována na seminářích v roce 2020, 2021, v časopisu Agromanuál, Úroda, Zemědělec a ÚKZÚZ k tomuto tématu za účelem osvěty zveřejnil v roce 2021 informaci na webových stránkách ÚKZÚZ, která obsahuje také postup vyhledávání „POR s ochrannou vzdáleností na ochranu osob“.

Přípravky na ochranu rostlin s ochrannou vzdáleností 20 metrů a více

V současnosti není k dispozici jeden zdroj, kde by bylo možné najít seznam všech přípravků s ochrannou vzdáleností 20 m a více, které podle klasifikace CLP uvedené v § 52b odst. 3 rostlinolékařského zákona patří do této skupiny - toxické pro reprodukci H360 včetně doplňujících kódů, senzibilizující dýchací cesty H334, mutagenní v zárodečných buňkách H340, karcinogenní H350, H350i.

„V Registru přípravků na ochranu rostlin“ na webu ÚKZÚZ lze ve „Vyhledávání v registru/Výběr ze všech hodnocených údajů/Klasifikace CLP“ po výběru příslušné H věty dle § 52b odst. 3 rostlinolékařského zákona např. H360, vyhledat pouze přípravky, u nichž již proběhlo řízení o povolení ÚKZÚZ a v rámci něho přidělil SZÚ příslušnou H větu. Tzn., nabízí se zde H věty, pokud jsou obsaženy v rozhodnutí o povolení vydané ÚKZÚZ (tab. 2).

Dalším zdrojem pro vyhledání přípravků na ochranu rostlin spadajících klasifikací CLP pod § 52b odst. 3 rostlinolékařského zákona (s nejpřísnějšími opatřeními) je tabulka obsahující klasifikaci CLP, kterou na ÚKZÚZ oznámili držitelé povolení přípravků a je pravidelně zveřejňována na webových stránkách ÚKZÚZ (obr. 3, 4).

Vyhledávání H věty v tabulce (obr. 4) je možné pomocí ctrl + f, zadání do položky „Najít“ např. H360 a kliknout „Najít vše“, výsledkem hledání je 8 přípravků k 31. 12. 2021.

Zde však také nejsou všechny přípravky, které mohou mít klasifikaci spadající pod § 52b odst. 3 zákona, a tak je nutné před aplikací přípravku na pozemku, který sousedí s oblastí využívanou širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel, ověřit klasifikaci na etiketě a v bezpečnostním listu přípravku.

Z 28 přípravků na ochranu rostlin spadajících pod nejrizikovější skupinu (H360, H334), které byly platné v Registru přípravků (k 21. 6. 2021), byla spotřeba vykázána u 13 přípravků, a to od subjektů, u nichž každoročně ÚKZÚZ sbírá data o spotřebě přípravků a pomocných prostředků za předchozí kalendářní rok. Z celkové spotřeby přípravků a pomocných prostředků (bez dopočtu) získané od cca 3 100 subjektů za rok 2020 tvořil podíl spotřeby těchto 13 nejrizikovějších přípravků 1,55 %. Z tabulky 3 vyplývá, že cca polovinu spotřeby těchto 13 přípravků tvořila spotřeba v obilninách.

Tab. 2: Počet přípravků na ochranu rostlin dle údajů v Registru přípravků s nejpřísnějším opatřením dle povolení ÚKZÚZ

Stav v Registru
přípravků k datu

Počet názvů přípravků celkem s větou H360D, H360Df, H334*

Počet přípravků
s větou H334*

21. 6. 2021

28

6

19. 1. 2022

11

5

17. 2. 2022

9**

5

*Stav rozhodnutí: „Platné rozhodnutí a do spotřebování zásob“

K 19. 1. 2022 se jedná dle údajů v povolení ÚKZÚZ např. o přípravky, které obsahují účinnou látku clomazone (Libeccio, Sirtaki), cyproconazole + trifloxystrobin (Sfera 535 SC), azoxystrobin + cyproconazole (Mirador Xtra).

Úbytek v počtu přípravků mezi červnem 2021 a lednem 2022 byl způsoben zejména ukončením platnosti povolení přípravků, které obsahovaly účinnou látku epoxiconazole.

**obrazovka z Registru přípravků po vyhledání přípravků z nejrizikovější skupiny k 17. 2. 2022 (obr. 2)

Tab. 3: Relativní vyjádření spotřeby 13 nejrizikovějších přípravků na ochranu rostlin za rok 2020 podle skupin plodin

Plodina

Podíl (%)

Brambory

0,20

Kukuřice

1,61

Luskoviny

0,19

Obilniny

46,76

Olejniny

27,08

Řepa cukrová a krmná

24,16

Obr. 1: Ochranná vzdálenost v případě silnic
Obr. 1: Ochranná vzdálenost v případě silnic

Obr. 2: Obrazovka z Registru přípravků po vyhledání přípravků  z nejrizikovější skupiny k 17. 2. 2022
Obr. 2: Obrazovka z Registru přípravků po vyhledání přípravků z nejrizikovější skupiny k 17. 2. 2022

Obr. 3: Obrazovka z Registru přípravků po vyhledání přípravků  s nejpřísnějšími opatřeními
Obr. 3: Obrazovka z Registru přípravků po vyhledání přípravků s nejpřísnějšími opatřeními

Obr. 4: Příklad - tabulka výsledku hledání přípravků s nejpřísnějšími opatřeními
Obr. 4: Příklad - tabulka výsledku hledání přípravků s nejpřísnějšími opatřeními

Přípravky na ochranu rostlin s ochrannou vzdáleností kratší než 20 metrů

V „Registru přípravků“ lze vyhledat také přípravky, které mají v rozhodnutí o povolení uvedenu ochrannou vzdálenost s ohledem na ochranu oblastí využívaných širokou veřejností nebo zranitelnými skupinami obyvatel přidělenou SZÚ, a to zejména přípravky s ochrannou vzdáleností kratší než 20 metrů (převážně 5 m).

V této skupině se nacházejí i přípravky Agrozol Extra, Comrade obsahující azoxystrobin + cyproconazole (ve stejném obsahu v litru) jako přípravek Mirador Xtra (H360, z rizikovější skupiny). Agrozol Extra a Comrade mají mírnější klasifikací CLP (H361d) a kratší ochrannou vzdálenost, a to 5 metrů od hranice oblasti využívané širokou veřejností, na rozdíl od Mirador Xtra, kde je stanoveno dodržet ochrannou vzdálenost 20 m od okraje ošetřovaného pozemku. Tento příklad vypovídá o tom, že není rozhodující složení přípravku, ale to, jakou H větu má přípravek přidělenu. Ta pak určuje, zda se bude přípravku týkat přísnější nebo mírnější opatření k ochraně zdraví lidí. Např. přípravek Sumimax (účinná látka flumioxazin) má větu H360D, která není uvedena u přípravku v „Registru přípravků“. Tato věta je však uvedena v „Bezpečnostním listu“ a v tabulce na webu ÚKZÚZ (Klasifikace CLP oznámená držiteli povolení). Proto je nutné při aplikaci dodržet ochrannou vzdálenost 20 m od hranice oblastí využívaných širokou veřejností a zranitelnými skupinami obyvatel.

Tab. 4: Relativní vyjádření spotřeby 221 přípravků na ochranu rostlin za rok 2020 podle skupin plodin

Skupiny plodin/plodiny

Podíl %

Obilniny

46,07

Olejniny

32,08

Řepa cukrová a krmná

7,4

Kukuřice

6,07

Réva vinná

3,1

Ovoce

1,19

Brambory

1,25

Chmel

1,10

Luskoviny

0,33

Pícniny

0,12

Zelenina

0,46

Ostatní

0,83

Postup vyhledání přípravků s mírnějšími opatřeními k ochraně zdraví lidí

„Registr přípravků“ - „Vyhledávání v registru/Výběr ze všech hodnocených údajů/Bezpečnostní opatření - filtr „Další omezení …“ (obr. 5a, b, c, d).

Ze 666 přípravků na ochranu rostlin s ochrannou vzdáleností na ochranu osob, které byly platné v Registru přípravků k 21. 6. 2021, byla spotřeba za rok 2020 vykázána u 221 přípravků, a to od subjektů, u nichž každoročně ÚKZÚZ sbírá data o spotřebě přípravků a pomocných prostředků za předchozí kalendářní rok. Z celkové spotřeby přípravků a pomocných prostředků (bez dopočtu) získané od cca 3 100 subjektů za rok 2020 tvořil podíl spotřeby těchto 221 přípravků 17 %. Z tabulky 4 vyplývá, že cca polovinu spotřeby těchto 221 přípravků tvořila spotřeba v obilninách.

Závěrem doporučujeme, aby se profesionální uživatelé přípravků na ochranu rostlin před plánovanou aplikací na příslušném pozemku důkladně seznámili s pokyny k jejich použití a požadavky, které vyplývají z příslušných právních předpisů upravujících oblast nakládání s přípravky (tj. povinnostmi před, při a po aplikaci přípravků), aby v důsledku nedodržení pokynů nedošlo k ohrožení jak zdraví obsluhy zařízení pro aplikaci přípravků, tak zdraví široké veřejnosti, zdrojů pitné vody, suchozemských obratlovců, včel, vodních a další necílových organizmů.





Obr. 5a, b, c, d: Postup vyhledání přípravků s mírnějšími opatřeními k ochraně zdraví lidí

Související články

Přehled nových registrací a minoritních použití v roce 2024

08. 04. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 488x

Snížení výměry neproduktivních ploch v roce 2024

22. 02. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 550x

AKTUÁLNĚ - Prostor pro nové genomické techniky se otevírá v EU

08. 02. 2024 Ing. Veronika Venclová, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 448x

Přehled nových registrací a minoritních použití v roce 2023

09. 01. 2024 Ing. Petr Štěpánek, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 2058x

Rozšiřování povinnosti elektronické evidence hnojení přinesla novela zákona

07. 12. 2023 Ing. Veronika Venclová, Ph.D.; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 1339x

Další články v kategorii Legislativa

detail