Nezastavitelný pomocník pro každý den - Ineos Grenadier
15. 11. 2024 Mechanizace Zobrazeno 429x
Společnost INEOS Automotive vstoupila na automobilový trh nedávno. Prvotní myšlenka vznikla v roce 2017. Cílem bylo vytvořit jednoduché, přesto moderní, spolehlivé a funkční auto s pohonem 4×4, určené do náročného terénu. První vozy se na trhu objevily v roce 2023. Značka si rychle získala pozornost díky jedinečnému spojení klasického britského designu, navrženého v Rakousku, a německé technické preciznosti. Auta se vyrábí v bývalé továrně Mercedes-Benz na francouzsko-německých hranicích, čímž se INEOS Automotiv stává po dlouhé době novou plně evropskou automobilkou. Dovoz pro ČR zajišťuje plzeňská firma Dajbych 4×4.
Počátkem října jsme měli možnost otestovat INEOS Grenadier. Na první pohled nás zaujal svým poctivým, funkčním a precizním zpracováním. Design vozu nápadně připomíná klasický Land Rover Defender, avšak v modernějším a elegantnějším provedení s výbavou odpovídající 21. století, ale bez zbytečností, které by spíše komplikovali jeho použití v náročných podmínkách.
Technické parametry Station/Utility Wagon
Plusy a mínusy INEOS Grenadier
+ odolnost + terénní schopnosti + permanentní 4×4 + použitelnost pro běžný provoz + jednoduché ovládání + robustní volant pro pevné uchopení + kvalitní komponenty - motor, převodovka, nápravy + spotřeba (na silnici po 178 km 11,9 l/100 km) + kategorie N1 s výhodami pro firmy |
- palubní systém s pomalým nabíháním a reakcemi - mrtvá zóna kolem středové polohy volantu - malý prostor pro nohy na podlaze zadních sedadel - u pickupu málo místa na zadních sedadlech - obtížnější nastupování |
Základní údaje
Základními prvky tohoto robustního off-roadu s vysokou průchodností terénem jsou pevný rám, permanentní pohon 4×4 a uzávěrky diferenciálu. Motor Grenadiera je šestiválec o objemu 3 l od BMW, který je dostupný v zážehové verzi s výkonem 210 kW a vznětové verzi s 183 kW. Osmistupňová automatická převodovka ZF vyniká plynulým řazením a je doplněna redukční převodovkou pro jízdu v terénu. Masivní pevné nápravy Carraro a brzdy Brembo zajišťují bezpečnou jízdu i v náročných podmínkách. Pro vyšší odolnost vůči nárazům a jemnost řízení v terénu je řízení šnekové. Méně komfortně se projevuje při jízdě na silnici. Elektronika vozu je omezena na minimum, což zvyšuje spolehlivost.
INEOS Grenadier 3,0 Utility Wagon má stoupavost 45°
Přední část vozu je chráněna pevným kovovým rámem a bytelným nárazníkem s plastovým krytím, které je složeno z pěti dílů. To umožňuje v případě poškození snadnou a levnější výměnu. Bytelný podvozek chrání citlivé komponenty, přičemž lze instalovat boční lišty sloužící také jako schůdky, nebo robustní Rock Sliders, které poskytují maximální ochranu prahů vozu při jízdě v extrémním terénu. Odpružení Grenadiera je řešeno svinutými pružinami značky Eibach, které jsou zavěšeny pomocí pětibodového systému a doplněny tlumiči Bilstein se stabilizátory, což výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti na silnici.
Tažné zařízení umožňuje připojit přívěsy až do celkové hmotnosti 3,5 t. Se svislou zátěží 350 kg je řazen mezi nejlepší ve své třídě. Uživatelé mají na výběr různé typy připojení, včetně možnosti instalace klasického oka, což zvyšuje flexibilitu tohoto vozu pro pracovní účely. Mezi volitelné doplňky patří například praktický naviják, přídavná světla, přístřešek a další. Boční lišty usnadňují připojení potřebného nářadí nebo dalších doplňků pro jednoduchou přístupnost. Střecha umožnuje vysoké zatížení v běžném provozu, ale i při statickém využití např. pro umístění stanu nebo dalšího kempovacího vybavení.
Autorizovaný prodej, údržbu a opravy vozů zajišťuje firma Dajbych 4×4 na své plzeňské pobočce. Další místo pro servis najdete u partnerského střediska v Brně, přičemž v blízké době přibydou i další lokality, aby bylo rovnoměrně pokryto celé území. Interval údržby se odvíjí od náročnosti používání.
Interiér vozu
Interiér Grenadiera kombinuje praktičnost s pohodlím. V horní části jsou použity měkčené plasty, které zajišťují komfort jak pro řidiče, tak pro spolujezdce. Pohodlné sezení zaručují sedadla Recaro s měkou a vhodně dně tvarovanou výplní dveří, umožňující pohodlné opření ruky při delších přesunech. Spodní část interiéru je z odolného plastu pro snadné čištění, dokonce s vypouštěcím špuntem pro odtok vody. Zadní sedadla by mohla nabídnout více prostoru pro nohy, ale celkový komfort je vysoký.
Ovládání vozu je snadné i v pracovních rukavicích
Úložný prostor s možností rozšíření
Robustní volant je velmi příjemný pro pevné uchopení. Zahrnuje, v Anglii typické, dva typy klaksonu. Hlasitý uprostřed a slabší na straně. Ten je určený pro upozornění cyklistů. Displej s úhlopříčkou 12,3 palce nabízí přehledné ovládání dotykem, nebo mechanickými ovladači. Kromě základních údajů, jako jsou otáčkoměr a tachometr, lze sledovat i pokročilé parametry např. náklon vozu, tlak a teplotu jednotlivých pneumatik či úhel natočení volantu, což řidiči ocení zejména v náročných terénních podmínkách.
Ovládání je navrženo s důrazem na jednoduchost a praktičnost. Velká tlačítka jsou snadno ovladatelná i v pracovních nebo zimních rukavicích. Menším nedostatkem je, že indikátory funkcí jsou zabudovány přímo v tlačítkách, což znamená, že při jejich stisknutí si indikátory zakrýváme prstem. Praktickou výhodou jsou elektrické zásuvky umístěné nejen v interiéru, ale také ve venkovních částech vozu, v motorovém prostoru, kufru a na střeše vozu, což zvyšuje flexibilitu využití.
Co se týče spotřeby paliva, výrobce uvádí pro dieselový motor hodnoty mezi 10,5–13,0 l/100 km a pro benzínový motor 14,4–16,3 l/100 km při kombinovaném provozu. Během našeho testu jsme s benzínovým motorem dosáhli na silnici průměrné spotřeby 11,9 l/100 km na 178 ujetých kilometrech. Jízda v terénu odebírala z 90 l nádrže 15–30 l/100 km. V běžném provozu se auto díky dostatečnému výkonu může velmi dynamicky pohybovat a bez problému udržovat běžnou cestovní rychlost.
Výbava
Grenadier nabízí dvě základní varianty výbavy, které se zaměřují na rozdílné potřeby uživatelů. Verze Trialmaster je ideální pro práci v extrémních podmínkách. V základní výbavě má např. zvýšené saní vzduchu pro brodění a hluboký vzorek pneumatik. Fieldmaster nabízí více komfortu - kožený interiér, vyhřívané sedačky a další prvky, které zpříjemňují cestování, ale zároveň neubírají na funkčních vlastnostech.
Do kategorie N1, která nabízí výhodné podmínky pro firmy, včetně daňových úlev spadají např. modely Grenadier Quartermaster a Utility Wagon. Varianta Quartermaster je pětimístný pick-up, který má podvozek s prodlouženým rozvorem o 305 mm a jeho celková délka je o 545 mm delší než Station Wagon, což je výhodné zejména při tahání těžkých přívěsů. Celkové užitečné zatížení je 760 kg (diesel), resp. 835 kg (benzín). Další užitkovou N1 variantou je Utility Wagon - základní kombinovaná verze Grenadieru s kovovou výplní místo poslední řady oken, který byl testován a je zobrazen na většině přiložených fotografií.
Tab. 1: Vybavení vybraných modelů INEOS Grenadier a Quartermaster
Přepravní prostor Quartrmaster doplněný navijákem
Grenadier pohledem řidiče
Při jízdě na silnici se Grenadier projevuje překvapivě klidně, což umožňuje jízdu i vysokou rychlostí, při které snadno zapomenete, že sedíte v plnohodnotném a mohutném off-roadu. V porovnání se starším Defenderem je zážitek z jízdy nesrovnatelně příjemnější. Drobnou výtkou může být širší mrtvá zóna kolem středové polohy volantu, na kterou si však lze zvyknout, a menší poloměr zatáčení daný mohutností celého mechanizmu řízení.
Při jízdě v terénu je možné aktivovat off-road režim, který deaktivuje výstražnou signalizaci nezapnutých pásů, režim stop/start (ten je možné vypnout i samostatně při běžné jízdě), i parkovací senzory. Grenadier se bez problémů vyrovnává s různými překážkami, jako jsou příkopy, podmáčená půda, výmoly či strmé svahy. Mimo silnici se díky možnosti použití redukční převodovky, mezinápravové i nápravových uzávěrek chová jako nezastavitelný buldozer, což plně odráží účel jeho vzniku.
Za volantem se díky výše uvedeným vlastnostem cítí řidič opravdu komfortně. Hlavním problémem při řízení se tak snadno může stát, že rychle zapomeneme, v jakém terénu se nacházíme a chceme zkoušet stále nové a nové výzvy. Grenadier je ovšem poctivý off-road, u kterého nebylo šetřeno na bytelnosti a materiálu (dieslová verze 2 740 kg, benzínová 2665 kg). Je třeba si proto uvědomit, že případné vyprošťování takového auta v obtížném terénu může být náročné.
Celková hmotnost vozidla může být až 3,5 t což spolu s možností tažení stejně těžkého přívěsu vytvoří již impozantní výkonnou soupravu nacházející uplatnění jak v polních podmínkách, tak i na silnici při potřebě rychlého transportu.
Další články v kategorii Mechanizace